Fotoaparát se zrcadlem nebo bez? Co myslíte vy?

Model Nikon F. spatřil světlo světa v roce 1959, První jednooká zrcadlovka se pyšnila složitým a výrobně náročným zrcátkovým mechanismem. Ten umožňoval fotografům vyměňovat objektivy – a přitom vždy vidět skrz optiku hledáčku obraz tak, jak ho vidí objektiv a po expozici ho stejně zachytit na film či později snímač digitální zrcadlovky. Mechanismus převzali i další výrobci a jednooká zrcadlovka půl století hrála prim – její obliba přetrvala až do digitální epochy.

Nový trend: bezzrcadlovka

Pokrok ovšem nelze zastavit, a tak se na trhu fotoaparátů před patnácti lety objevil nový typ zařízení, takzvaná bezzrcadlovka neboli mirrorless, která se také někdy označuje jako „kompakt s výměnnými objektivy“. A díky absenci zrcátkového mechanismu přináší fotografům určité výhody... „U zrcadlovek se při expozici zrcátko sklápí a zase vrací, čímž produkuje hluk potažmo vibrace. Také zabírá nezanedbatelné místo ve fotoaparátu, takže není možné ‚nekonečné zmenšování‘ foťáků. Všechny tyto neduhy vyřešila až technologie mikroLCD s vysokým rozlišením, které bylo možné vmontovat do hledáčku bezzrcadlovek. Celá ta složitá mechanika zrcadlového systému před snímačem tím pádem mohla odpadnout, protože obraz zachycuje přes objektiv přímo snímač, který ho elektronicky zobrazuje v elektronickém hledáčku,“ vysvětluje princip fungování Petr Lindner, odborník na fotografickou techniku.

Výhody elektronického hledáčku

Díky tomu, že fotograf v hledáčku bezzrcadlovky vidí již elektronicky zpracovaný obraz „nanečisto“ zachycený snímačem, lze využívat výhod z toho plynoucích. „Pokud se například rozhodnete fotit v černobílém režimu, v hledáčku vidíte již černobílý obraz tak, jak bude vypadat na výsledné fotografii. Ano, černobíle umí fotit i zrcadlovky – v jejich hledáčku ale vidíte vždy reálnou skutečnost, nikoliv výsledný obraz,“ dává příklad Lindner a dodává: „V elektronickém hledáčku se může zobrazovat také mnohem více informací než v hledáčku optickém. Typický příklad je reálný histogram (sloupcový graf zobrazující četnost jednotlivých jasů a stínů na fotografii, pozn. red.). Fotograf tak má ‚online‘ přesnou kontrolu nad expozicí fotografie, čímž de facto odpadají špatně exponované snímky. Při potřebě ručního zaostřování lze obraz v elektronickém hledáčku zvětšit, což u zrcadlovky nejde. K dispozici jsou také ostřicí pomůcky jako Focus peaking a podobně,“ objasňuje specialista. Elektronický hledáček také poslouží při prohlížení pořízených fotek. Zatímco na prudkém slunci není na zadním displeji téměř nic vidět, stačí si přepnout obraz do hledáčku a prohlížet jej tam odstíněný okem u očnice.

Zrcadlovky vs. bezzrcadlovky

Významným plusem bezzrcadlovek je jejich automatické zaostřování, respektive pokrytí téměř celé plochy obrazového pole ostřicími body. Zaostřování také netrpí tzv. back- a front focusem. „Jedná se o chyby ostření, známé u digitálních zrcadlovek. Na druhou stranu ale – hlavně profesionální zrcadlovky – ostří rychleji a spolehlivěji v extrémních podmínkách,“ upozorňuje Lindner.

V „souboji“ zrcadlovky vs. bezzrcadlovky je dalším důležitým parametrem takzvaná registrační neboli sečná vzdálenost. „Je to vzdálenost snímače od bajonetu pro uchycení objektivu. U zrcadlovek byla a je – právě kvůli zrcátku – tato vzdálenost u Nikonu 46,5 mm. Odstraněním zrcátka se zmenšila na pouhých 16 mm! Tato skutečnost umožňuje výrobu zcela nově konstruovaných objektivů, zejména tedy z pohledu optické konstrukce. A jak ukazují zatím všechny objektivy na Nikony Z, je to obrovská výhoda, protože nová optika možná i několikanásobně překonává zrcadlovkové objektivy v kvalitě obrazového výstupu,“ říká Petr Lindner.

Vše má své pro a proti

Nic však není černobílé, a tak i elektronický hledáček bezzrcadlovek má svoje negativa. Zejména v akční fotografii u něj lze zaznamenat jisté „nestíhání“ – při rychlém švenknutí, tedy prudkém pohybu, může mít obraz zpoždění. „Pořád je to displej s obnovovací frekvencí, čili bliká, i když to nemusí být okem zaznamenatelné. Jsou jedinci, kteří při několikahodinové práci s tímto zobrazovačem trpí bolestmi hlavy. Je to podobné, jako když dlouho sedíte u monitoru počítače. V případě bezzrcadlovky navíc namáháte vždy jen jedno oko,“ upozorňuje Lindner. Dalším minusem je rychlé vybíjení. Celý systém mirrorless má citelně větší spotřebu energie než digitální zrcadlovky – na jedno nabití akumulátoru nepořídíte tolik fotek jako se zrcadlovkou (třeba jen polovinu nebo maximálně dvě třetiny, podle způsobu focení).

Budoucnost patří bezzrcadlovkám

Díky absenci zrcadlového systému jsou mirrorless fotoaparáty také výrazně lehčí, což ocení všichni, kdo rádi fotí na cestách nebo při každodenních toulkách... Obvykle bývají aparáty i menší, záleží ovšem na konkrétním výrobci. „Například těla Nikon Z 6, Z 7 a Z 50 jsou menší a lehčí než zrcadlovky srovnatelné třídy,“ uvádí příklad Lindner. „Z mého pohledu je jisté, že zrcadlovky, a to hlavně profesionální modely, sice asi ještě nějakou dobu dožijí zejména v profesionálním nasazení, například ve fotožurnalistice nebo ve sportovní fotografii – aby je však časem mirrorless foťáky převálcovaly i zde. Co se týče amatérských fotografů, ti samozřejmě svoji techniku neobnovují tak často, nicméně jsem přesvědčen, že stárnoucí zrcadlovky budou postupně taktéž nahrazovat bezzrcadlovkami,“ myslí si specialista.

Anketa

Známí fotografové byli dotázání, jakou mají zkušenost s bezzrcadlovkou a možná vás jejich odpovědí překvapí.

Lucie Drlíková, umělecká podvodní fotografka, www.waterlanddreams.com

„Díky bezzrcadlovce jsem zase začala fotit venku a užívám si to. Stačí si vzít na záda malý batůžek, do kterého si dám jeden objektiv a v podstatě tu váhu ani necítím. Což je velký rozdíl oproti zrcadlovkám – prošla jsem Nepál s Nikonem D4 a vznikly z toho fantastické fotky, ale bylo to náročné a už nikdy bych tak těžký fotoaparát na tak dlouhou túru nechtěla táhnout. Ze stejného důvodu chci s bezzrcadlovkou začít fotit i ve vodě a postupně na ni přejít. Nefotím v potápěčském, ale na nádech, všechno táhnu v ruce a po čtyřech hodinách plavání je každé kilo znát. Také mě baví hledáček, který zobrazuje, jak bude fotka v reálu vypadat. Tím prvotním důvodem, proč jsem ale chtěla přejít ze zrcadlovky na bezzrcadlovku, je natáčení videa pod hladinou. Zaostřit pod vodou je totiž problém, protože na malém displeji není dobře vidět, obraz je zamlžený. Bezzrcadlovka Nikon Z7 zaostří daný bod automaticky – a to i když potřebuji natočit sama sebe. Budu si proto objednávat speciální podvodní pouzdro na bezzrcadlovky. Mám Nikon Z6 a Z7 a na oba aparáty je pouzdro naštěstí stejné, ale vyrábí se na zakázku, proto dodání trvá přibližně dva měsíce, navíc je tento speciální obal nákladná záležitost.“

Alžběta Jungrová, reportážní fotografka, www.alzbetajungrova.com

„Bezzrcadlovku mám a oceňuji, že je to menší fotoaparát, který se vejde do kapsy od bundy nebo do kabelky. To přesně potřebuji, když chci jít ven a nechci s sebou tahat klasickou zrcadlovku. Můj vztah k bezzrcadlovkám je tedy kladný, ostatně jako i k zrcadlovkám a k čemukoliv, co je schopno vytvořit fotku. Myslím si totiž, že nejdůležitější je ta obsahová stránka, a to co do výsledného snímku fotograf vloží, než samotná technika, kterou je obraz zachycený. Při profesionálním focení ale zůstávám věrná zrcadlovkám.“

George Karbus, fotograf divoké přírody, www.georgekarbusphotography.com

„Patnáct let fotím zrcadlovkami Nikon a najednou jsem měl v ruce mirrorless od stejné značky. Upřímně, trochu jsem se toho obával, protože jsem dříve už vyzkoušel mirrorless jiného výrobce a vůbec mi ten přístroj nevyhovoval ergonomicky. Jiné rozložení ovládacích prvků, jiné menu… U Z7 je ale vše, jak to znám ze zrcadlovek od Nikonu. Jen mi chvíli trvalo nastavit si digitální hledáček tak, abych mohl okamžitě fotit, když do něj kouknu. Aby netrvalo třeba půl nebo celou sekundu, než mi hledáček naskočí. To u zrcadlovky není, tam je ten pohled hned. Scéna ale v digitálním hledáčku Z7 vypadá naprosto skvěle a v tom Nikon, myslím, převyšuje konkurenci. Nejvíce mi vyhovuje při focení lidí. Jeho nová funkce zaostřování očí funguje naprosto skvěle, a to i při pohybujícím se objektu. Mohu tak využívat svoje oblíbené objektivy 105mm f/1.4 nebo 58mm f/1.4 a vytvářet fotografie, které mají překrásný bokeh, díky němuž se skvěle oddělí rozostřené pozadí a vyniknou perfektně zaostřené oči mých klientů. Obrovská výhoda je i možnost zaostřovat po celém poli snímače. To u zrcadlovek nikdy nebylo, ty dovolily vždycky ostřit kolem centra, a pak se musí hýbat foťákem, aby se zaostřený objekt dostal někam k okraji nebo do rohu scény. Super je Z7 i na krajiny, protože je malý a dobře přenosný, a také se přes velký LCD displej krásně komponují právě rozsáhlé scény. Při natáčení videí umí navíc hezky doostřovat autofocusem dokonce i ve slow motion. Má rovněž víc detailů ve stínech než D850. Na focení se Z 7 pod vodou si ještě potřebuji pořídit pouzdro, ale bude, myslím, pro tento účel skvělý právě díky LCD dipleji. U zrcadlovek je nutné přiložit celé pouzdro k oku, abych koukal do hledáčku. Při využití LCD ale budu moci držet foťák dál od obličeje, což mi dá i víc než metr dalšího přiblížení objektivu k focenému zvířeti. Samozřejmě ale za cenu rychlejší spotřeby baterky. Myslím, že také skvěle využiji funkci silent mode (tiché focení), která mi dovoluje fotit v naprosté tichosti a nevyrušovat tak zvířata kolem. Na svatbách pak při focení v kostele.“