Hanuš Lamr: Když se designér pustí do práce s mamutími kly

Šperkař a designér Hanuš Lamr se pravidelně vydává za hranice tradiční tvorby. Po stopách svého předka, který kdysi putoval za původními obyvateli do jihoamerických pralesů, vytvořil unikátní prostorový artefakt z mamutího klu pro soukromou sbírku. Tři měsíce práce s prastarým materiálem vyústily ve fantazijní krajinu plnou rostlin, tvorů a přírodních úkazů.
Zároveň rozšiřuje své kolekce BLOOM a LICHEN, z níž vyrůstá nová linie Příroda vs. civilizace – kombinace přírodních motivů s odpady lidské společnosti, překvapivě i s humorem.

Totemický prales v mamutím klu
Název objektu pro soukromou sbírku napovídá, odkud Lamr čerpal inspiraci. Částečně se do něj promítla jeho cesta do Ekvádoru v roce 2023, prvotním impulsem však byly rané práce jeho otce Aleše Lamra, ovlivněné osobností dědečka Aloise Nerušila – ševce, který se vydal na dobrodružnou výpravu do jihoamerických pralesů. Hanuš se po jeho stopách vydal o několik generací později.

Výsledné dílo je prostorově výrazný artefakt, připomínající krajinu plnou fantazijních rostlin, tvorů a přírodních jevů. Někomu může evokovat i fasádu chrámu Sagrada Familia v Barceloně, která Lamra výrazně ovlivnila. Každý divák si tu může najít vlastní příběh – přístup, který Hanuš ve své tvorbě upřednostňuje.

Socha vznikala z několika úvodních skic, ale její finální podoba se utvářela přirozeně během procesu. Hlavní roli sehrála fantazie, textura a tvar samotného materiálu. K řezbě použil ruční japonskou pilku, frézky i vrtáky. Pracoval s přestávkami zhruba tři měsíce, část práce probíhala venku na zahradě – místě, kde si „člověk srovná hlavu“ a získá potřebný odstup.

Ačkoli šlo o zakázku, Lamr k ní přistupoval jako k uměleckému procesu. Vnímal nutnost koncentrace i velkou míru zodpovědnosti – pracoval totiž s autentickým mamutím klem, prastarým a jedinečným materiálem, jehož svěřením mu investor projevil mimořádnou důvěru. Tu Hanuš považuje za závazek a celou zkušenost označuje za neopakovatelnou. Jak sám dodává, podobnou příležitost pravděpodobně už nikdy nedostane.

Fotografie: Andrea Lněničková, Kristina Reznik

BLOOM, LICHEN a Příroda vs. civilizace

Lamr aktuálně pracuje s několika tématy najednou. Kolekce BLOOM se rozrůstá o nové autorské kousky „only one piece“, ke vznikající LICHEN přibývá kolekce Příroda vs. civilizace.

„Rád pracuji s odpady lidské civilizace, i když na počátku u mě byla vždycky příroda. Málo se ví, že v části své tvorby pracuji s humorem. Baví mě přejeté šišky, modeluji šperky z vosku ze sýru Babybel. Jednou jsem třeba k náušnicím ‚Javory‘ připevnil malou náušničku. Náušnice, které mají náušnice? To je trochu divný, ne?“ říká s úsměvem.

Mentorem v akademii MenART

Na konci srpna zahájila stipendijní akademie MenART svůj 8. ročník třídenním setkáním v Olomouci. Program zahrnoval workshopy, přednášky i konzultace k vlastní tvorbě. Akademie se zaměřuje na nadané studenty v hudebních, dramatických, tanečních a výtvarných oborech. Mezi mentory letos patří Aleš Najbrt, Jiří Franta a Hanuš Lamr, který předává své zkušenosti mladým talentům.

Petr Uhlík a Andrea Uhlík Berecková jako ambasadoři značky

Novými ambasadory značky Hanuš Lamr se stali divadelní a filmový herec Petr Uhlík, držitel Českého lva za roli v seriálu Metoda Markovič: Hojer, a jeho manželka, herečka Andrea Uhlík Berecková.

„Je to pro mě výjimečné spojení. Petr a Andrea jsou skvělí umělci, ale i lidé, kteří svým talentem, energií a autenticitou dokonale vystihují podstatu mých šperků. Těší mě, že právě oni reprezentují mou práci,“ uzavírá Hanuš Lamr.